niedziela, 15 września 2013

Placek ze śliwkami

U mnie okres przetworów nadal w pełni, ostatnio na topie były śliwki w occie i przecier pomidorowy.
W zeszły czwartek dostałam od koleżanki dużą torbę śliwek węgierek. Świeżutkich, wspaniałych i jędrnych, bo z własnego ogrodu. Trochę poszło do słoików (w tym roku mam natchnienie na marynowanie, a nie dżemy), trochę prosto do brzuszków, ale jeszcze została cała miseczka. Wczoraj postanowiłam jakoś ją zagospodarować i chociaż nie lubię piec ciast, bo jakoś nigdy nie jestem zadowolona z efektów, to stwierdziłam, że może przełamię zła passę w kategorii ciasta i upiekłam placek ze śliwkami. 
O dziwo wyszedł wspaniały, zapraszam zatem do pieczenia :)

Składniki:
- 1 i 1/2 szklanki mąki
- 1/2 szklanki oleju
- 3/4 szklanki cukru
- 4 jaja
- kilka kropel aromatu waniliowego
- 2 łyżeczki proszku do pieczenia
- około 1/2 kg śliwek

Wykonanie:
Żółtka oddzielamy od białek, do żółtek wsypujemy cukier i miksujemy aż do uzyskania jednolitej konsystencji. Następnie do żółtek z cukrem dodajemy olej, mąkę, proszek do pieczenia i aromat waniliowy, cały czas miksujemy, tak aby składniki się dobrze połączyły. Z białek ubijamy sztywną pianę i dodajemy do reszty składników chwilę miksując razem. Masę przekładamy do blaszki wysmarowanej masłem lub olejem. Moja blaszka ma wymiary 25x30cm. Śliwki kroimy na połówki, wyjmujemy pestki i układamy na ciasto skórką do dołu. Każdą śliwkę posypujemy odrobiną cukru. Ciasto wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 180 stopni, na około 30-35 minut. Ja piekłam nastawiając piekarnik na pieczenie tradycyjne (góra-dół). Przed wyjęciem z piekarnika sprawdzić patyczkiem czy ciasto jest już upieczone. Po ostygnięciu posypać cukrem pudrem. 




3 komentarze:

  1. Anita -swietne to ciasto ze sliwkami!,,juz czuje jego smak,,mniam!
    Zapraszam Cie do nowej grupy otwartej na fb "Tasty life ",gdzie mozesz dowolnie promowac swoje "dziela " kulinarne,
    Pozdrawiam
    Jola K.

    OdpowiedzUsuń
  2. to ciasto było rewelacyjne, sądzę, że przełamało Twoją cukierniczą klątwę :)

    OdpowiedzUsuń